گروه نرم افزاری روماک

سازمان خود را چابک کنید.

خودتان هر نرم افزاری می خواهید خلق کنید

کاربردی، جامع، به صرفه

 شرکت نرم افزاری روماک  

سیستم MRP چیست و چه کاربردی برای کسب و کار دارد

شرکت نرم افزاری روماک

هر چیزی که برای فرآیندهای تولیدتان نیاز دارید یک منبع است؛ مثل: افراد، مواد، تجهیزات، نرم‌افزار، امکانات و... و برای تولید کردن هر چیزی که هدف نهایی کسب و کارتان است، باید چنین منابعی را مدیریت کنید. به فرآیند چنین مدیریتی «برنامه‌ریزی منابع تولید» (MRP2: Manufacturing Resource Planning) یا MRPIIمی‌گویند. «II» نشان‌دهنده این موضوع است که این سیستم نسل جدید MRP است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. بنابراین، این سیستم هماهنگی دقیق منابع را با الزامات انجام شدن به‌هنگام کار و بودجه تعیین شده، ممکن می‌کند. به‌طور کلی، کاربردهای MRP2 را برای مدیرت کازخانه می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم.

نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع تولید عمدتاً بخش‌های زیر را در بر می‌گیرند:

پیش‌بینی فروش یکی از کاربردهای مهم MRP2 است که به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا:

به نظر تولیدکنندگان، نقش و ضرورت MRPII چیست و چه کمکی به روان‌سازی فرآیندهای تولید می‌کند؟

مهم‌ترین تفاوت سیستم‌های MRP و MRPII چیست؟

این سیستم را به‌نوعی می‌توانیم نسخه تکامل‌یافته سیستم برنامه ریزی مواد مورد نیاز تولید (MRP) بدانیم که داده‌هایی درباره متغیرهایی نظیر نیازهای کارکنان و مالی به آن افزوده شده‌اند. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین تفاوت‌های این دو سیستم را مرور کنید.

 

                                                                           MRP2 چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد؟

برای آن‌که بدانیم هدف اصلی مدیران سازمان از به‌کارگیری MRPII چیست، شاید لازم باشد امکانات آن را بررسی کنیم. این امکانات در قالب ماژول‌ها یا توابعی به شرح زیر هستند که برنامه‌ریزی منابع تولید را امکان‌پذیر می‌کنند.

بخش مهمی از امکانات این سیستم به داده‌هایی مربوط است که مبنایی قوی برای برنامه‌ریزی عملیات تولید فراهم می‌کنند. برخی از این امکانات مبتنی بر داده به شرح زیر هستند:

سیستم MRPII از چه داده‌هایی و چگونه برای بهینه‌سازی منابع و فرآیندهای تولید استفاده می‌کند؟

در این سیستم داده‌های زیر در منبعی متمرکز گردآوری می‌شوند:

تحلیل کردن این داده‌ها به کمک سیستم MRP2 مشخص می‌کند که چه کسی، از کدام نقطه یا مرحله، چه زمانی و چه کاری را باید انجام دهد تا از کارایی و سرعت بیشتر عملیات اطمینان حاصل شود. بنابراین، داده‌ها در نقش‌ها و مسئولیت‌ها، فرآیندها و خط‌مشی‌ها باید کنترل شوند و کیفیت داده‌ها برای گزارش‌دهی و الزامات تولید بسیار مهم است.

مزایای MRPII چیست؟

مدیران سازمان‌ها با به‌کارگیری MRP2 می‌توانند فرآیند استاندارد تولید و کیفیت محصول نهایی را برای مشتریان سازمان تضمین کنند. این نوع برنامه‌ریزی از بسیاری جهات به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند؛ زیرا داده‌های آنی و روزآمد به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کردن دقیق‌تر نیازهای مواد و ماشین‌آلات، خطوط تولید، نیروی کار و امکانات لازم منجر می‌شوند. در نتیجه، از هدررفت منابع در فرآیندهای تولید می‌کاهد.

برنامه ریزی منابع تولید یا مدیریت کارخانه کنترل بهتری بر عملیات برنامه‌ریزی منابع مواد سازمان فراهم می‌کند؛ لذا می‌توانید انتظار ارتقای بهره‌وری و مقیاس‌پذیری بهتری را داشته باشید. این سیستم ریسک‌ها را مدیریت و مسیر سودآوری بدون ریسک را برای سازمان هموار می‌کند و در عین حال، باعث بهبود مزیت رقابتی کسب و کار می‌شود.

این سیستم گزارش‌های آنی بازاریابی، امور مالی و مهندسی را در تمامی حوزه‌های مؤثر بر فرآیند تولید دخیل می‌کند و بینشی را درباره کارکرد و برنامه‌های آتی سازمان به وجود می‌آورد. در نتیجه، شرکت‌ها این توانایی را پیدا می‌کنند که:

 

با این‌که ‌MRP2 از فناوری برای اعمال کردن مفاهیم فوق در محیط تولید استفاده می‌کند، اما آن را نمی‌توانیم یک برنامه نرم‌افزاری خاص بدانیم. این سیستم در واقع، راهبردی کلی است که به مدیران کسب و کارها کمک می‌کند تا منابع در اختیارشان را برای بیشینه‌سازی بهره‌وری برنامه‌ریزی کنند. این نوع برنامه‌ریزی به خودی خود بهترین مزیت است؛ چرا که تضمین می‌کند تولیدکنندگان مواد و منابع انسانی مورد نیازشان را برای حل و فصل کردن مسائل روزمره تولید در اختیار داشته باشند. MRPII ضایعات را از قبل یعنی در مرحله برنامه‌ریزی کاهش می‌دهد؛ زیرا به مدیران تولید امکان می‌دهد تا صرفاً چیزی را سفارش دهند که نیاز دارند.

این سیستماستانداردهاییرا تدوین می‌کند که می‌توانند ملاک عمل تمامی حوزه‌های عملیاتی سازمان قرار بگیرند. مدیران سازمان پس از تثبیت کردن چنین استانداردهایی می‌توانند به‌طور نظام‌مندی بر فرآیندهای تولید نظارت و زمینه‌هایی را تعیین کنند که در آن امکان بهبود وجود دارد. در این حالت، تولیدکنندگان با رشد کسب و کار و تقاضا برای منابع موجود، فرآیندهایی را در اختیار خواهند داشت که به کمکشان می‌توانند با شرایط جدید سازگار شوند. همچنین، این سیستم رهنمودهایی را برای افرادی تدارک می‌بیند که وظایف روزانه مشخصی دارند؛ زیرا انتظارات شغلی آن‌ها از ابتدا به‌وضوح تعریف می‌شوند.

 

از نظر نوع مأموریت سازمان، برخی محدودیت‌های سیستم MRPII چیست؟

مانند هر مفهوم سازمانی دیگری نمی‌توانیم MRP2 را بدون نقص بدانیم. در ادامه به مهم‌ترین محدودیت‌های این سیستم اشاره می‌کنیم.

با استفاده از سیستم MRPII منابع تولید را طی چه مراحلی برنامه‌ریزی می‌کنند؟

MRP2 منابع تولید را با چه ساز و کاری برنامه‌ریزی می‌کند؟

برای آن‌که بدانیم منطق برنامه‌ریزی منابع به‌وسیله MRPII چیست، آن را می‌توانیم در قالب چهار مرحله به شرح زیر توضیح دهیم.

این سیستم بازخوردگیری را از موجودی قفسه‌های انبار آغاز می‌کند. این سیستم نتایج بررسی وضعیت تقاضای مشتریان و چگونگی پیشرفت کار را در تمامی سطوح برنامه اعمال می‌کند و از آن‌ها کمک می‌گیرد تا فرآیندهای آتی را به‌طور مستمر روزآمد کند.

امکانات برنامه‌ریزی این سیستم عمدتاً بر منابع تولید متمرکز شده‌اند؛ یعنی منابع انسانی، ماشین‌آلات و تجهیزات لازم برای تبدیل مواد خام به کالاهای نهایی. به کمک MRP2 می‌توانیم طرح‌های دقیقی را برای چیدمان و موجودی انبار ایجاد و گزارش‌هایی آنی تدوین کنیم که کنترل کارآمدی را بر فرآیندهای تولید ممکن می‌کنند.

سیستم‌های سفارش‌دهی به‌نوعی ابزار برنامه‌ریزی منابع تولید هستند. بسته‌های نرم‌افزاری مختلف MRP2 معمولاً ضوابط متفاوتی را برای این نوع دسته‌بندی‌ها فراهم می‌کنند. از مهم‌ترین انواع سیستم‌های سفارش‌دهی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  

 

برخی از چنین راهکارهای نرم‌افزاری عمدتاً برای کمک کردن به روند زمان‌بندی سیستم MRPII طراحی شده‌اند. تخمین سرانگشتی ظرفیت (RCCP: Rough Cut Capacity Planning) از مهم‌ترین راهکارها است. این راهکار، روشی مقدماتی برای تطبیق‌دهی میزان سفارش با ظرفیت تولید است. در این روش اضافه بارها شناسایی می‌شوند و سفارش‌ها را برای دستیابی به تعادل می‌توانیم جابجا کنیم.

موارد افزوده‌ای در سیستم MRP2 برایپیشبرد بهترامور برنامه‌ریزی منابع پیش‌بینی شده‌اند؛ مثلاً:

                                                                                                                                               https://rumaksoft.com/products/erp/manufacture.html